• ساعت : ۰۹:۲۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ 
  • کد خبر : ۱۶۳۸۷
رشد 16 درصدی موارد حیوان گزیدگی در شهرستان قزوین

حسن خوبان، رییس گروه بیماری های  واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: در سه ماه نخست سال 1401 بیش از ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در سایت های هاری  تحت پوشش این مرکز به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش داشته است. 

خوبان  اظهار کرد که در بهار امسال، ۶۴۶ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان ثبت شده است، که اغلب توسط سگ‌ها، بخصوص سگ های ولگرد و بلاصاحب صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه 59 درصد از حیوان گزیدگی‌ها، مربوط به سگ، و 39 درصد، مربوط به گربه بوده است؛ ادامه داد که 40 درصد سگ‌هایی که افراد را مورد گزش قرار داده اند، سگ‌های صاحب‌دار(خانگی) بوده است و 60 درصد سگ ها بلاصاحب بودند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه مصدومان، 63 درصد مرد و 37 درصد زن بودند که از این تعداد 622 تَن ایرانی و 24 تَن غیر ایرانی هستند؛ گفت: 56 درصد از موارد یاد شده، در مناطق شهری و 44 درصد در مناطق روستایی اتفاق افتاده است.

 

زاد و ولد بیش از حد سگ های بلاصاحب، دلیل افزایش موارد حیوان گزیدگی

مجید عیسی زاده، کارشناس ستادی برنامه بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان این مرکز هم اظهار کرد: زاد و ولد و گسترش بیش از حد سگ های بلاصاحب در سال های اخیر، به علت غذارسانی بدون قاعده، توسط افراد حامی حیوانات و همچنین دفع غیر اصولی زباله؛ دلیل افزایش موراد حیوان گزیدگی است.

عیسی زاده گفت: هم اکنون مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان برای افرادی است که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: مردم باید در مرحله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شوند و در صورت بروز حیوان گزیدگی، اقدامات اولیه، مانند: شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام رهند و در اسرع وقت به مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0